SIEDLISKO – BOGATA HISTORIA NIEWIELKIEJ OSADY

Czytaj więcej: SIEDLISKO – BOGATA HISTORIA NIEWIELKIEJ OSADY W pobliżu Braniewa, tuż „za miedzą” a ściślej za torami znajduje się maleńka kolonia Siedlisko, dziś zdominowana przez rampy przeładunkowe węgla i innych towarów importowanych z Rosji. Miejscowość ta, mimo że położona tuż przy Braniewie, nie znajdowała się na terenie Warmii, lecz Natangii, a jeszcze przed II wojną światową wchodziła w skład powiatu Heiligenbeil. Niegdyś leżąca przy granicy warmińsko-krzyżackiej, a później polsko-pruskiej była „świadkiem” licznych ciekawych wydarzeń.

Czytaj więcej: SIEDLISKO – BOGATA HISTORIA NIEWIELKIEJ OSADY

HISTORIA LIPOWINY

Czytaj więcej: HISTORIA LIPOWINY To obecnie największa wieś w gminie wiejskiej Braniewo, jednak w przeciwieństwie do „stołecznego” miasta jej historia nie wiąże się z Warmią, a z Natangią, gdyż dzisiejszy powiat braniewski jest sztucznym „zlepkiem” kilku różnych krain historycznych, których przez setki lat nic nie łączyło, a wręcz dzieliła granica państwowa. Dziś trudno w to uwierzyć, ale założona w XIV wieku Lipowina, choć tak bliska to leżała „za granicą” w stosunku do Braniewa. Jej rozkwit nastąpił w połowie XVIII wieku. Dzieje miejscowości to przede wszystkim historia znakomitych rodów, które władały w przeszłości Lipowiną.

Czytaj więcej: HISTORIA LIPOWINY

STARA PASŁĘKA i NOWA PASŁĘKA – DZIEJE MIEJSCOWOŚCI

Czytaj więcej: STARA PASŁĘKA i NOWA PASŁĘKA – DZIEJE MIEJSCOWOŚCI Współcześnie wieś u ujścia Pasłęki potocznie nazywamy Nową Pasłęką, choć formalnie istnieją dwie miejscowości Nowa Pasłęka na lewym brzegu i Stara Pasłęka na prawym brzegu rzeki. Obecnie miejscowości łączy most, jednak wcześniej wiele je różniło, a wręcz oddzielało. Przede wszystkim była to przynależność państwowa, bowiem Stara Pasłęka była krzyżacka, a Nowa Pasłęka - warmińska, a później polska. Stan ten zakończył się wraz z I rozbiorem Polski w 1772 r. Inną poważną różnicą była wyznawana wiara przez mieszkańców obu wiosek. Nowa Pasłęka zawsze byłą katolicka, natomiast Stara Pasłęka od sekularyzacji Zakonu Krzyżackiego w 1525 r. - ewangelicka. Mieszkańcy obu wsi stosowali też różne metody połowu ryb w Zalewie Wiślanym, a granice łowisk czy metody połowu często były przyczyną konfliktów, sięgających wysokich szczebli władzy, gdyż interweniowali Wielcy Mistrzowie Zakonu Krzyżackiego, czy biskupi warmińscy.

Czytaj więcej: STARA PASŁĘKA i NOWA PASŁĘKA – DZIEJE MIEJSCOWOŚCI

.